מדריכים

השבוע ה-5 להריון

 

בשבוע החמישי להריון את תתחילי להרגיש את מצבי הרוח הקיצוניים. אבל היי - העובר שלך מתחיל לפתח איברים פנימיים.

 

כמה גדול העובר שלך בגיל 5 שבועות?
גובה העובר הוא כ-3 מילימטר השבוע. זה בערך בגודל של גרגר פלפל.

 

התפתחות העובר בשבוע החמישי להריון

אם היית עוברת בדיקת אולטרסאונד השבוע, ככל הנראה לא היית יכולה לראות את העובר שלך, ולמרות שהוא נראה יותר כמו ראשן זעיר מאשר בן אדם, תהליך ההתפתחות והגדילה צובר תאוצה. 

  • האיברים מתפתחים: אולי זה נראה לך מוקדם מדי, אבל התינוק שלך מתחיל לפתח איברים מרכזיים כמו הלב, הקיבה, הכבד והכליות.

  • התחלה מורכבת: כרגע העובר שלך מורכב משלוש שכבות (מוזר, אבל זה המונח המדעי).
    שכבת האקטודרם- ממנה מתפתח המוח של תינוקך, חוט השדרה, העור, השיניים והציפורניים וכל מערכת העצבים.
    שכבת המזודרם - האחראית על מערכות הדם ומשאבת הדם - הלב.
    ושכבת האנדודרם - ממנה מתפתחות הריאות, המעיים ואיברים מרכזיים אחרים.

התפתחות האדם היא פשוט מדהימה!

 

טיפ להריונית - לכי עם תחושות הבטן שלך שתפי את בשורת ההריון רק כשאת מרגישה שזה הזמן נכון. 
יותר ויותר נשים בוחרות לספר לקרוביהן ברגע הראשון שהן יודעות על ההריון. אם את מתרגשת, חשבי עד כמה המשפחה והחברים הקרובים שלך יתרגשו יחד איתך! 

 

מה קורה עם הגוף שלך בשבוע החמישי להריון?

איך ידעת שאת בהריון?

יש נשים שמתעייפות לגמרי במהלך היום וכאלה שנרדמות מול הטלוויזיה בשעות הערב המוקדמות. אחרות, בוכות בזמן צפייה בסרטונים ביוטיוב או מהאזנה לפודקאסטים. על פי סקר שנערך, הסימן הנפוץ ביותר להטלת הספק 'האם אני בהריון' שדווח הוא מנשים שהמחזור החודשי שלהן איחר והן הרגישו בחילות ושינוי בשדיים שלהם (רגישויות, כאבים או התכהות).

"בחילות בוקר, עייפות ורגישות בשדיים הם בין התסמינים השכיחים ביותר של הריון מוקדם", אומר ד"ר לנגדון. אז אם את חווה אחד מאלה, יש סיכוי גדול שאת צודקת.

הנה עוד כמה דברים נוספים שאת עשויה לחוות בשבוע החמישי להריון:

  • עלייה ברמות ההורמון hCG: בדיקות הריון ביתיות נחשבות די אמינות אם עשית בדיקה לאחר היום הראשון מסיום המחזור שהחמצת. בדיקות אלה מודדות את רמת הורמון ההריון hCG הגדל מדי יום.

  • כאבים בחזה: הרחם, מתכונן להריון ובעקבות התהליך מופרשים ומוכפלים הורמונים רבים בגוף שלך שבין היתר גורמים גם לרגישויות בשדיים וכאבים.

  • שינויים קיצוניים במצב הרוח: העליות והמורדות נוטות להיות אינטנסיביות ביותר במהלך השליש הראשון ולחזור גם אחרי הלידה מכיוון שמאזן ההורמונים עובר שינויים דרסטיים. זכרי להיות עדינה כלפי עצמך - אכילה נכונה ומנוחה מספקת יכולות להועיל

  • אין תסמינים? אם את בשבוע החמישי להריון ועדיין לא חווה תסמינים, יש סיכוי שבחילה ועייפות יפגעו במהלך השבועות הקרובים, אבל גם יש סיכוי שלא. הכל תלוי בגוף שלך; חלק מהנשים לא חוות תסמיני הריון חוץ מבטן שגדלה...

 

ספירת שבועות הריון

אולי היית מופתעת כשגילית שאת בהריון, אבל עברו כבר חמישה שבועות, והזמן ממש עף!
קשה לדעת בדיוק מתי נקלטת, אבל תאריכי היעד חיוניים להמשך שבועותיך כהריונית. מומחים בתחום הבריאות זקוקים לתאריך כלשהו על מנת לדייק את הטיפול בך ובעוברך ככל הנדרש. ולכן, תאריך היעד שנבחר לקליטת ההריון מתוארך ליום הראשון לאחר סיום הווסת האחרונה שלך.

הנוסחה הבסיסית למציאת תאריך הלידה המשוער שלך היא
(היום הראשון לאחר סיום הווסת האחרונה שלך) + (280 ימי הריון) =

כמובן, הריון הוא לא מדע מדוייק, ולכן עם התקדמות ההריון רופאים רבים מדייקים את תאריך הלידה המשוער שלך בהתאם לבדיקות האולטרסאונד. במילים אחרות, התאריך שלך תלוי גם ברופא שלך. עם ניסיון של שנים בתחומו התאריך עשוי להשתנות בהתאם לבדיקות נוספות שתעברי במהלך חודשי ההריון.

 

חייה של הריונית בשבוע החמישי

ברגע שאת מפנימה שאת בהריון ובעוד מספר חודשים את הולכת ללדת, קצת קשה לחשוב על דברים אחרים. ההתרגשות הזו היא נורמלית לחלוטין ועוד תפגשי בה בהריונות האחרים!

הנה עוד כמה דרכים להתרגל למציאות החדשה...

  • הכי כדאי לשאול: יחד עם ההתרגשות ושמץ החרדה, הולכות לעלות לך שאלות רבות לגביך, לגבי העובר ובאופן כללי על התהליך המדהים שמתרחש לך בגוף - למה אני כל כך עייפה? כמה כוסות קפה כדאי לי לשתות ביום? האם אני יכולה להרים משקל כבד? הנה תשובות לשאלות הנפוצות ביותר בהריון.

  • חזקי את רצפת האגן: זה לא סוד שהגוף שלך משתנה בהריון. מלבד הבטן התופחת, כל אזור האגן והבטן התחתונה יאבדו משבוע לשבוע את אחיזתם ההדוקה. אם לא עשית ספורט באופן סדרתי עד היום, תשמעי מאמהות אחרות, ואולי גם מהרופא שלך, המלצה לתרגילי רצפת האגן. התרגילים ישפרו את השליטה שלך בשלפוחית השטן, יקלו את הטחורים בהמשך ואם תמשיכי איתם גם לאחר הלידה הם יקדמו את תהליך הריפוי של גופך.

    התרגול המומלץ ביותר הוא להרים את שרירי רצפת האגן ולכווץ את כל השרירים. כווצי והרפי בסטים של 30 שניות בכל פעם. אם את לא מרגישה את הכיווץ או חושבת שאולי את מבצעת את התרגיל לא נכון את לא עלולה להזיק לעצמך אבל אולי בכל זאת כדאי להירשם לסטודיו הקרוב לביתך.

  • חייבת לנשנש משהו קטן? בחרי בפופקורן! הוא מלא בסיבים תזונתיים ומכיל מינרלים כמו אבץ ופולאט שהגוף בהריון צורך קצת יותר.

    זוהי דרך קלה וטעימה להימנע מהבחילות לאחר האכילה! נשים רבות נמנעות מארוחות כבדות ומלאות במהלך ההריון בגלל הבחילות המלוות אותן לאחר מכן, ונשנושים הן דרך קלה ומעולה להזין את הגוף.

  • תעדי! הריון הוא אירוע משמעותי בחיים, וכדאי לזכור כמה שיותר דברים שתוכלי להשוות עם ההריונות הבאים או זכרונות שתחלקי עם ביתך לאחר שתבנה גם היא קן משפחתי. צרי לך יומן מסע במשך ההריון כדי לתעד את כל התחושות, התסמינים והחשקים במהלך ההריון עם הילד שלך!

 

שני המעגלים שיהיו לצידך ברגעים הקשים והקלים הם המשפחה והחברים. אל תתביישי לבקש עזרה במהלך ההריון וגם כשאת מרגישה שאת מתרחקת מעצמך לעיתים, תסמכי על הקרובים שמכירים אותך במשך שנים רבות.

 

 

הבטן שלך בשבוע החמישי להריון

את עדיין לא נראית בהריון, אבל הבטן שלך יכולה להראות נפוחה ולכאוב מדי פעם. "העלייה במשקל והנפיחות בשליש הראשון להריון נובעות בדרך כלל מאגירת מים ואכילת ארוחות תכופות יותר" מסביר ד"ר לנגדון. הפרדי מהג'ינס סקיני הצמוד וצאי למסע קניות של בגדים רפויים מבדים נמתחים.

התכווצויות קלות נחשבות לנורמליות, בגלל התרחבות הרחם. אם כי התכווצויות קשות יותר, כמו כאלה שיופיעו בתקופה מאוחרת דורשות יחס מיוחד ועלייך ליידע את הרופא שלך אם את חשה בכאבי בטן כלשהם.

רופאים ממליצים לנשים לעלות 1-4 קילוגרמים בשליש הראשון. אבל בשלב זה התמקדי בתזונה בריאה, נכונה ומאוזנת עבורך ועבור התינוק שבדרך. נכון, את אוכלת בשביל שניים, ובעיקר בגלל זה את צריכה לשים לב מה את מכניסה לגופך יותר מעל כמה אכלת בכל פעם.

 

כבר מתרגשת מבחירת חדר הילדים? זה אף פעם לא מוקדם מדי להציץ על חדרי תינוק מעוצבים! תמיד תוכלי לסמן 'אהבתי' על כל הפריטים שמצאו חן בעינייך וחזרי אליהם בשלבים מאוחרים יותר!

 

מדריכים אחרונים