מדריכים

השבוע ה-13 להריון

היי אמא יש לי חדשות טובות!

החל מהשבוע הבטן המיוחלת תדגל קצת יותר וזה אומר שתתחיל להזדקק לכמה קלוריות נוספות, והעובר שלך הכבר לא כל כך קטן הזה מגדל השבוע את טביעת האצבע הייחודית שלו!

 

כמה גדול העובר שלך בגיל 13 שבועות?

השבוע אורכו של העובר שלך הוא כ-7.6 ס"מ ומשקלו הוא כ-25 גרמים. במונחים חמודים יותר, זה בגודל של מכונית צעצוע קטנטנה.

 

התפתחות העובר בשבוע ה-13 להיריון

החל מהשבוע ה-13 ועד השליש השלישי, העובר שלך מתחיל לפתח את הטאצ' האישי שבסופו של דבר הופך אותו למי שהוא כמו טביעות האצבע, מיתרי הקול והבכי בעיקר.
הנה עוד כמה דברים שתוכלי לצפות להם עם גדילת העובר בהמשך השבוע...

איך עושה תינוק? בשבוע ה-13 העובר שלך מפתח את מיתרי הקול שלו ומתכונן לבכי הראשון שלו כשהוא מתמודד לראשונה עם העולם.

טביעות האצבע: אמנם העובר שלך גדל בתוכך וניזון ממך, אבל כבר בהיותו עובר הוא מחכה לעצמאות שלו. אחד הדברים שמשתנים בין בני האדם הוא טביעות האצבע, הרי שאין טביעת אצבע ששווה לאחרת בעולם. והשבוע הוא מפתח את טביעת האצבע הייחודית שלו.

כליות: הכליות של העובר שלך כבר כמעט מפותחות במלאות והוא מתחיל אט אט גם לסנן את הנוזלים שהוא מקבל ולהוציא אותם בצורת השתן המוכרת. אזהרת ספוילר – זה הולך להיות קצת מגעיל, אבל גוף האדם הוא פשוט עניין מרתק! את השתן הוא מטיל במי השפיר שלך ולמעשה, הוא נמצא בסביבה הזו במשך כל ההיריון.

 

מה קורה עם הגוף שלך בשבוע ה-13 להיריון?

הבטחתי והגיע הזמן לקיים, כשסערת הרגשות דועכת ואת מרגישה קצת פחות הורמונאלית, מגיעים התסמינים הקצת יותר כיפים (*קצת הרבה)
הנה כמה מהדברים המהנים שהולכים להופיע בשבועות הקרובים:

חשק מיני מוגבר: מרגישה פתאום... מאוהבת שוב? (הבטחתי וקיימתי) דחף מיני מוגבר במהלך ההיריון הוא נורמאלי לחלוטין והוא יישאר גם בשליש השלישי (אם כי תצטרכי להתמודד עם העייפות) אז קיום יחסי מין במהלך ההיריון הוא בטוח לחלוטין (כל עוד הרופא שלך אומר אחרת)
אז ביולוגית איך זה עובד? אני יודעת שיש לך מלא שאלות אבל אולי זה יסדר לך קצת את ההיגיון: העובר שלך כולו מכוסה במי שפיר, והוא צף או שוחה לו במין סביבה מימית (חחחח מין). ומאותה הסיבה שאת לא הולכת ומטפטפת מי שפיר בכל מקום, כלומר, בזכות פקק הריר שנמצא שם ומונע הכל, הרחם שלך מוגן לחלוטין מחיידקים ואורחים נוספים ולא רצויים.
תני בראש!

נו מאמי זוז קצת: בקרוב מאוד תתחילי להרגיש את העובר שלך זז! גלי תזוזה קטנים כאלה מופיעים בזמנים שונים. העובר שלך הוא בסופו של דבר בן אדם וכולנו שונים, אבל לרוב אימהות מרגישות את התנודות האלה החל מהשבוע ה-13 עד ה-16. לא בא לי לצאת המבאסת, אבל יכול להיות שהתנודות האלה הן גם סתם כי העובר שלך מפליץ. זאת אומרת, זוכרת שהוא הולך להיות בן אדם בקרוב? אז כמו כל בני האדם גם לו יש גזים... אבל אל דאגה, עד השבוע ה-22 תוכלי להבדיל בין תנועות ובעיטות לגזים.

אומנם השליש השני כמעט בפתח, אבל כל עוד את בשליש הראשון להיריון, את עדיין עלולה לסבול מאלו:

בוקר טוב! אלה בחילות הבוקר שלך: בחילות בוקר ידועות כאחד התסמינים הראשונים ואלי ה-מוכרים ביותר להיריון. אז למרות שהוא מתוייג כתסמין הראשון של השליש הראשון הוא בהחלט יכול ללוות אותך להמשיך ולהופיע גם בשליש השני. אם את רואה שהמצב לא משתפר בצורה ניכרת בשבועות הקרובים פני לרופא שלך.

מה זה מה קרה לך? היי אמא, אומנם נפתרנו מהבחילות הנוראיות אבל האמת היא שלא ממש ממש נפטרנו, הן רק התחלפו לצורתן החדשה – צרבת. יותר מכ-50% מהנשים ההרות מפתחות צרבת, במיוחד בשליש השני. אם את אחת מאותן נשים שסובלות מצרבות בהיריון, נסי לאכול ארוחות קטנות במהלך היום, אכלי לאט יותר, המנעי ממזונות עשירים בתבילינים ושמן והכי חשוב – גם את את בהיריון וקצת מבולבלת, אל תתבלבלי בין שוופס ובין סודה.

סימני מתיחה: הפסים האדמדמים האלה עשויים להופיע על הירכיים, החזה, הידיים והבטן שלך במהלך כל ההיריון. תחשב על זה רגע, סימני מתיחה הם סימנים שהעור שלך נמתח כמו מטורף ולכן נוצרים אותם קרעים זעירים שיוצרים סימן. ישנם סוגים שונים של קרמים ושמנים שאמורים לעזור בהעלמת סימני המתיחה, אל תהססי לבקש מהרופא שלך המלצה או מהרוקח בבית המרקחת. זכרי שסימני מתיחה הם גם עניין של גנטיקה והם לא ישארו אדומים אחרי הלידה אלא יתבהרו.
טיפ נוסף להתמודדות עם סימני מתיחה הוא שתיית מים. המים תורמים לפעולת התחדשות העור בגוף. ככה פשוט.

 

בהיריון עם תאומים? זה לא סוד שהגוף שלך צורך פי 3 יותר מכמות הוויטמינים והמינרלים שאת צורכת באופן טבעי. הוויטמינים האלה לרבות חומצה פולית חשובים בתהליך ההתפתחות של כל אחד מהעוברים שלך. אם צרכת חומצה פולית במהלך השליש הראשון, אל תפסיקי את השימוש בתוסף עד שהרופא שלך לא ייעץ לך בעניין.

 

חייך בשבוע ה-13 להריון

השליש הראשון היה כל כך ארוך! התחילי את השליש השני בחגיגה ובעצות מעשיות.

  • תרד: גידול תינוק דורש קלוריות נוספות, אך אין צורך לספור אותם. ברגע שהתיאבון שלך חוזר, כווני לארוחות קטנות אך תכופות של מזונות מזינים, כולל פירות, ירקות, חלבון רזה ושומנים מזינים, כמו שמן זית, אגוזים ואבוקדו.
  • מתכונים לנסות: ארוחת בוקר שנייה היא דרך בריאה לשלב את הקלוריות הנוספות בתזונה, ושיבולת שועל היא אפשרות אידיאלית. מזין? כן! קל לאכול בדרכים? כמובן! פשוט אפשרות שהיא טעימה ורב-תכליתית.  התחילי במתכון בסיסי כמו זה והוסיפי את התוספות המתאימות לך. אנחנו אוהבים חמאת אגוזים, זרעי צ'יה ופירות.
  • טיפול בבטן: האמת הקשה: אם את נוטה באופן טבעי לסימני מתיחה, ייתכן שלא תוכלי להימנע מהם. מריחת קרם לחות טוב באופן קבוע עשויה לשמור על הבטן זמן רב יותר ולעזור לסימנים לדהות מהר יותר אם הם מופיעים. אפילו יותר טוב, זה נותן לך תירוץ ל- TLC(זמן איכות עצמי) קטן בסוף היום או אחרי המקלחת. נסי קרמים כמו הקרם של ברט מאמא , או לקבלת עזרה נוספת, ביו-אויל .

 

במהלך השליש השני, הערך הקלורי של התזונה שלך צריך לגדול ב-350 קלוריות נוספות, שזו בעצם ארוחת בוקר שנייה ומפנקת.
אני ממליצה באופן אישי על קערת יוגורט עם פירות טריים (במיוחד אם את סובלת מעצירות)

 

חייה של הריונית בשבוע ה-13

  • ארוחת בוקר שנייה היא דרך בריאה אחת לשלב את הקלוריות הנוספות שאת צריכה לצרוך בתזונה שלך, ההמלצה שלי היא דייסת שיבולת שועל שישבה במהלך הלילה, המרקם הרך הזה פשוט חלומי!

  • שימי לב אם את נוטה באופן טבעי לסימני מתיחה, ייתכן שלא תוכלי להימנע מהם. אבל מריחה קבועה של שמן תינוקות או קרמים שונים שתמרחי על עצמך בשגרת הטיפוח היומית שלך יכולים להיות דרך מפנקת להתמודד עם הצורה החדשה.

  • ירח דבש: ירח הדבש הגיע מהתרבות המערבית המסורתית, אבל על ירח דבש עם התינוק כבר שמעת? הבחור הקטן הזה שנכנס לחיים שלכם הולך לשנות הרבה דברים. חופשת לידה היא הזמן המושלם לקחת חופשה של הורים טריים (גם ככה אחד מכם כבר בחופש) ופשוט ליהנות ולהכיר את הסטטוס המשפחתי החדש.
    אז קדימה! הכיני רשימה של יעדים, תכנני את הנסיעה אבל לא קרוב מדי לתאריך היעד...

 

הבטן שלך בשבוע ה-13 להיריון

העלייה הממוצעת בשליש הראשון היא עד 2 קילוגרמים. אם לא עלית הרבה (ואפילו ירדת) במשקל בגלל בחילות הבוקר או חוסר תיאבון, זה לגמרי בסדר. אבל מסוף השליש הראשון את תהיי חייבת לעלות במשקל באופן מבוקר בערך 1 קילוגרם בשבוע, ההמלצה יכולה להיות מעט יותר או פחות בהתחשב ב-BMI  שלך.

 

כבר מתרגשת מבחירת חדר הילדים? זה אף פעם לא מוקדם מדי להציץ על חדרי תינוק מעוצביםתמיד תוכלי לסמן 'אהבתי' על כל הפריטים שמצאו חן בעינייך וחזרי אליהם בשלבים מאוחרים יותר!

הערות

אחלה כתבה!
כתוב ביקורת

מדריכים אחרונים