מדריכים

השבוע ה-4 להריון

מזל טוב, את בהריון!
עכשיו מה? 

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על השליש הראשון...

את בטח תמצאי את עצמך ברכבת הרים של רגשות - כל אותם הורמוני ההריון שעובדים קשה על התינוק שלך יכולים לשאוב אותך לסופה רגשית פרועה. ייתכן גם שתרגישי ההפך מהמצופה - תהי בסדר בבקרים אך בשאר הזמן - ממש עייפה. כל זה חלק ממסע השליש הראשון. הנה כמה דברים שאת צריכה לדעת כדי להתכונן אליהם בשבועות הראשונים האלה...

 

שבועות השליש הראשון

השליש הראשון נמשך מהחודש הראשון שאת בהריון, עד שבוע 12, ובסך הכל 3 חודשים.

 

 

התפתחות התינוק בשליש הראשון

במהלך השליש הראשון התינוק שלך גדל מגודל של גרגיר פרג (בערך סנטימטר) לגדול כמו משחק צעצוע בגודל כף יד (8 סנטימטרים) עד שבוע 14.

בזמן שגופך עסוק בהכנת המקום הבטוח לתינוק, כמו שק מי השפיר, השליה וחבל הטבור, התינוק שלך עובד קשה על הצמיחה. 

בין השבוע החמישי ועד השמיני להריון האיברים העיקריים כמו הלב, המוח, הכבד, הקיבה והכליות מתחילים להתפתח, ואת אמורה להיות מסוגלת לשמוע את פעימות הלב שלו בפגישה עם רופא הנשים שלך.

לאחר עשרה שבועות, הגרגר שלך רשמית עובר. זה אומר שכל המערכות בגוף אשר אמורות לשרת אותו במשך תקופת ההריון כבר מוכנות והעובר שלך ימשיך לגדול יותר ויותר משבוע לשבוע.

עד עכשיו עיניו קיבלו את צורת השקד, אך לא יפתחו אותן לזמן מה, ושיניו נמצאות במקומן בחניכיים אבל הן לא יצוצו עד גיל חצי שנה (ואז את כבר תביני ששיניים הן לא סתם עוד עצם שנבנית בגוף).

עד סוף השליש הראשון של היריון, העובר עלול להתחיל למצוץ את האצבע שלו ולפתח רפלקסים. המעיים שלו מפותחים לגמרי והפנים הם יותר תינוקיים ואנושיים - בדיוק בזמן עבור תמונות האולטרסאונד הראשונות שלו.

 

בDaddy תוכלי להוסיף כל פריט מכל חנות לרשימה אחת. התחילי להרכיב את הרשימה שלך עוד היום וקבלי חבילת לידה שלמה המורכבת מכל המותגים הכי נמכרים בשוק במחיר שלא תוכלו למצוא בשום מקום!

 

תסמיני הריון בשליש הראשון

בחילות בוקר

בחילות בוקר הן ה-סימן שאת באמת בהריון, אך למרבה הצער, בניגוד להאנגאובר, אין לילה של חוויות ששווה את הבחילות וההקאות הנוראיות על הבוקר.

הודות לעלייה ברמות הורמוני ההריון, כולל פרוגסטרון, גונדוטרופין כוריוני אנושי (האחראי על הקו השני בבדיקת ההריון שלך) ואסטרוגן, את עלולה למצוא עצמך מתמודדת עם בחילות והקאות קשות בבוקר, בצהריים ובלילה.

עבור רוב האנשים, בחילות בוקר מתחילות בסביבות השבוע החמישי או השישי להריון, ומגיעות לשיאן בסביבות השבוע התשיעי. בדרך כלל הן עוברו בשליש השני- למרות שחלק מהנשים בהריון עדיין חשות ברע בשליש השלישי שלהן.

לרוב, בחילות בוקר אינן סיבה לדאגה. אבל אם הסימפטומים שלך קשים, התייבשות יכולה להיות דאגה, אז הקפידי לדבר עם הרופא שלך אם את מרגישה שההקאות פוגעות בתפקודך בצורה קיצונית.

בנוסף לתחושת המחלה, נשים רבות בהריון מוצאות את עצמן עם סלידה חזקה ממזון או ריחות מסוימים. מצד שני, זו קלישאה, אבל תשוקות אוכל מוזרות בהריון הן לגמרי אמיתיות.

 

עייפות

במהלך השליש הראשון, רירית הרחם מייצרת עוד מההורמון "פרוגסטרון" כדי למנוע הפלה. עודף פרוגסטרון יכול להשפיע על מדדים אחרים ולהוריד את רמות הסוכר ולחץ הדם בגוף ובגדול הוא עוד פרמטר שגורם לך להרגיש עייפה...

עייפות יכולה להקשות על התפקוד ולהשפיע על ההתנהלות היומיומית, אז נצלי כל רגע של שינה! להלן מספר טיפים להטעין מצברים בתקופת ההריון:

  • קחי תנומות בכל זמן שמזדמן לך

  • הקדימי את שעת השינה שלך

  • הקפידי על חדר השינה חשוך וקריר

  • התרחקי ממסכי הטלוויזיה, המחשב והטלפון בזמן שאת במיטה על מנת להפוך את השינה לך לעמוקה יותר

החדשות הטובות הן שהתשישות הזו, כמו בחילות הבוקר, צריכה לעבור לאחר השליש הראשון. למעשה, נשים רבות זוכות לפרץ אנרגיה במהלך השליש השני! (אם כי חשוב שתדעי שהעייפות חוזרת בשליש השלישי ככל שהעובר שלך גדל וגופך מתכונן ללידה).

 

שדיים רכים

שמת לב למשהו שונה בשדייך בזמן האחרון? הם עשויים להיות הרבה יותר גדולים, כמו גם סופר כואבים ורגישים למגע. זה שוב הורמוני ההריון בעבודה.

בעוד שהרגישות תדעך לאחר השליש הראשון, הם ימשיכו לגדול ולהשתנות לאורך כל ההריון ולקראת ההנקה.

זה זמן טוב להשקיע בחזייה נוחה ותומכת (או יותר). את עלולה למצוא חזיות שאינן צמודות כנוחות יותר על חזה כואב. חזיית הנקה או חזיית שינה יכולה להיות בחירה מושלמת לקניה, כי הן גדולות ובעלות סגירה מותאמת לצרכיך ופשוט נוחה כדי שתוכלי להמשיך ללבוש אותן לאורך כל ההריון ולאחר הלידה.

 

מרגישה כבר הורמונלית?

הרגשות שלך ככל הנראה עוברים הרבה במהלך השליש הראשון. ברגע שתגלי שאת בהריון, את עלולה לחוות התרגשות ושמחה, פחד ועצבנות. אם תוסיפי לתערובת את כל אותם הורמונים, עייפות ובחילה קיצונית כל בוקר, תקבלי את המתכון המושלם לשינויים מטורפים במצב רוח.

גם אם את ממש מתרגשת מההריון, זה טבעי להיות מודאגת מכל שאר הדברים שמגיעים עם תינוק.

למרות שאת עלולה להרגיש המומה לפעמים, זה נורמלי לחלוטין. גם אם את ממש מתרגשת מכך שאת בהריון ובונה קן משפחתי חדש, ועוד מעט זוכה בתואר אמא, זה טבעי להיות מודאגת מהתפתחות העובר שלך, איך החיים שלך ישתנו, וכל שאר הדברים שמגיעים עם תינוק חדש למשפחה.

זה הזמן להיות טובה לעצמך. טיפול עצמי - תנומות, מסכות פנים, טיולים או כל מה שעושה אותך מאושרת - יכול לעזור לך להרגיש כמו עצמך שוב, גם אם את פורצת בבכי מכל דבר. שוחחי עם הורים אחרים, חברים שלך, בן או בת זוגךך על איך שאת מרגישה.

אם אינך מסוגל להרגיש שמחה או שאת מרגישה חסרת תקווה, הקפידי לדבר עם הרופא שלך. הוא שם כדי לתת לך עזרה מקצועית!

 

עצירות

אם את מרגיש חסומה, דעי שאת לא לבד. עצירות שכיחה מאוד במהלך השליש הראשון. הגדילי את צריכת הסיבים שלך - נשנוש מזון כמו פירות יבשים, פטל אוכמניות או שיבולת שועל. והחשוב מכל - הקפידי לשתות מים לעיתים קרובות.

הצורך התכוף לעשות פיפי דחוף

את עלולה למצוא את עצמך רצה לשירותים לעתים קרובות יותר ממה שהיית פעם בהריון. כשההורמונים שלך משתנים (שמת לב למוטיב החוזר כאן?), תצטרכי ללכת לשירותים. והרבה. למרות הצורך התכוף בפיפי, חשוב להישאר רוויה מספיק, אם כי כדאי להגביל את כמות השתייה לפני השינה כדי להימנע מקום כל הלילה.

 

 

עלייה במשקל בשליש הראשון

ככל הנראה שתעלי בין 3-4 ק"ג במהלך השליש הראשון. העובר שלך עדיין קטן, ואם את חווה בחילות בוקר, כנראה שלא תעלי כל כך הרבה ואת עלולה אפילו להוריד כמה קילוגרמים. כל עוד את בקשר עם הרופא המטפל שלך, זה לא אמור לגרום לדאגה, את עוד תשלמי ותעלי קילוגרמים נוספים בשליש השני.

 

צ'קליסט הריון בשליש הראשון

  • עשי בדיקת הריון (אולי אפילו שתיים) כדי לוודא שאת באמת בהריון

  • גשי לבדיקת דם במרפאת קופת החולים הקרובה אלייך כדי לוודא את התוצאות

  • קבעי פגישת טרום הריון עם רופא המשפחה

  • בדקי את ביטוח הבריאות שלך בכדי לכסות את עלויות הטיפול לפני הלידה

  • צרכי ויטמנים לפני לידה. אמנם אלה אינם מחליפים תזונה מאוזנת, אך ויטמינים לפני הלידה מלאים בחומרים המזינים הנוספים, כמו חומצה פולית, ברזל וסידן, יסודות הדרושים למשך הריון תקין.

  • תנוחי. שנ"צים ככל הניתן, הרשי לעצמך ללכת לישון מוקדם, להירגע ולישון בשבתות. עשי כל מה שאת צריכה לעשות כדי לעבור את תקופות העייפות האלה.

  • חקרי את מדיניות חופשת הלידה בעבודה ותכנני את הזמן המתאים לספר להם שאת בהריון.

  • התחלי לבנות את רשימת הלידה של התינוק בהתהוות שלך באתר וזכרי שרשימה, כמו ההריון, היא תהליך. חזרי אליה מדי שבוע לאחר התייעצויות עם חברות והורים טריים.

     

כבר מתרגשת מבחירת חדר הילדים? זה אף פעם לא מוקדם מדי להציץ על חדרי תינוק מעוצבים! תמיד תוכלי לסמן 'אהבתי' על כל הפריטים שמצאו חן בעינייך וחזרי אליהם בשלבים מאוחרים יותר!

 

מדריכים אחרונים